Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Brobygning

VELKOMMEN TIL

 

                           Brobygning på tværs

Børnehuset Aavangen - Skoleklar

Skoleklar - Et fagligt perspektiv

(Med udgangspunkt i Danmarks evalueringsinstitut - projekt; Overgang fra dagtilbud til skole)

(https://www.eva.dk/dagtilbud-boern/overgange-dagtilbud-skole)

 

Det handler om at gøre overgangen, fra børnehave til skole, så god som muligt. jo bedre overgangen er, jo større mulighed har børnene for at trives, udvikle og lære når de starter i skole.  Grunden til vi vælger at bruge så mange ressourcer og så meget tid på at sikre at jeres barn får så god en livsovergang som muligt, skyldes den evidens baseret viden om at de første overgange i menneskers liv, sætter dybe spor, og danner de grundlæggende forudsætninger næste gang man igen skal igennem en livsforandring. Ifølge professor på DPU, Stig Brostöm, så er nogle af de vigtigste punkter for at skabe en god overgang følgende:

  • Styrke barnets sociale kompetencer
  • Samarbejde mellem børnehave og skole
  • Forældreinddragelse

 

Styrke barnets sociale kompetencer 

Børnenes sociale kompetencer er vigtig i forhold til overgangen. Børn har brug for gode venner og gode relationer til de voksne i forbindelse med overgangen, da dette er med til at skabe en tryghed for børnene. De sociale relationer er noget vi arbejder meget med lige fra børnene starter i Aavangen. Vi planlægger vores daglige aktiviteter, blandt andet med baggrund i relationsdannelse, så der er et godt grundlag for dette, når børnene bliver ældste gruppe. Når børnene starter i ældstegruppen i oktober, så er det største fokus stadig at få skabt nogle tætte relationer for alle børn, med deres jævnaldrende - og få skabt et nyt fællesskab for hele gruppen. Det foregår både i børnenes egne lege, hvor vi forsøger at hjælpe med skabe mindre legegrupper med henblik på, at skabe tætte relationer. Derudover laver vi faste pladser i forbindelse med spisning og opgaveløsning, igen med udgangspunkt i relationsdannelse. 

 

Samarbejde mellem børnehave og skole 

Samarbejdet mellem børnehaven og skolen er et andet vigtigt punkt for, at overgangen bliver så god som muligt for børnene. Punktet handler om at få skabt en genkendelighed i de to arenaer og dermed en tryghed i overgangen for børnene. Dette gøres blandt andet gennem gennem evaluerings- og planlægningsmøder mellem børnehave og skole, hvor vi forsøger at skabe en kulturel lighed mellem børnehaven og skolen. Det gør vi blandt andet ved at bruge fælles retningslinjer for forskellige ting; vente klods, 3 klap osv.

Derudover har vi vores overgangsarbejde fra januar til marts, hvor vi er på besøg i Tumleren en gang om ugen. Det er for at skabe en cirkulær overgang, hvor børnene kommer på besøg i Tumleren for at lære de fysiske rammer, de kommende lærer og pædagoger, samt deres kommende klassekammerater at kende. Når de har været deroppe og kommer tilbage har de fået en masse ny oplevelser og draget erfaringer om skolen og dette har de behov for at bearbejde gennem samtaler med de voksne i børnehaven og deres forældre. 

En ekstra indsats i forhold til samarbejdet mellem børnehave og skole er, at personale fra Tumleren er med i børnehaven en formiddag om ugen i marts måned. Ligesom at personalet fra børnehaven er med i Tumleren i de første par uger i april måned.

 

Forældreinddragelse 

Det er ligesom i hele børnehave tiden vigtigt, at forældrene er inddraget i overgangen, så de har viden om hvad børnene går igennem og dermed kan støtte den i overgangen. Det første vi gør er at holde forældremøde omkring det sidste halve år i børnehaven og informerer omkring, hvad der skal ske og hvad der forventes af børnene. Derudover vil der være et fælles overgangsmøde mellem børnehaven, skolen og forældrene. I januar vil vi afholde førskole samtaler omkring hvert enkelt barn både sammen med forældrene og med henblik på en god overlevering til Tumleren og skolen.

 

Opsummering

De ting vi laver de sidste 6 måneder handler om at skabe relationer, genkendelighed og tryghed, så overgangen bliver så tryg som muligt for hvert barn. Dette kræver et stort samarbejde mellem børnehaven og forældrene, så begge parter er klædt bedst muligt på, i forhold til at kunne støtte børnenes overgang.

Fokus- og udviklingspunkter

Hvad øver vi i børnehaven?

  • At når den voksne klapper 3 gange, skal man række hånden op og være stille
  • At række hånd op, hvis man vil sige noget
  • At vente på tur og ikke afbryde andre, der taler
  • At holde rigtig på blyant ( begynd at rette dem)
  • At skrive sit navn og genkende det
  • Præsenteres for flere bogstaver
  • At tegne mennesker og tegne efter fri fantasi
  • At klippe efter streg/retningsskift/buer
  • At hoppe på et ben, to ben osv.
  • At lave kryds koordinerede bevægelser; sprællemand, skihop, gadedrengeløb
  • At tage tøj på selv
  • At klare toiletbesøg selv
  • At have en god håndhygiejne
  • At tælle og genkende tal
  • At modtage kollektive beskeder og udføre dem
  • At gå på række og følge gruppen
  • At smøre madpakker
  • At lave førskole opgaver
  • At bruge vente klods

 

Hvad forventer skole, at børnene skal kunne, når de starter?

  • At de kan skrive deres navn
  • At de kan tælle til 20
  • At de kan genkende tallene op til 10
  • At de er selvhjulpen i forhold til tøjskift og toiletbesøg

Årshjul for ældstegruppen

April

  • Opstart af ældstegruppen på begge fløje. De er nu de “nye store” og her går tiden meget med at finde sin nye plads i børnehaven.
  • Overlevering af kontaktarbejde på børnene.

Maj

  • Forældremøde omkring forventninger og aktiviteter i det sidste år i børnehaven.
  • Møde angående tvivler børn blandt personalet.

Juni

  • Forældresamtaler omkring eventuelle tvivler børn med henblik på udviklingspunkter frem mod oktober.

Juli

 

August

 

September

 

Oktober

  • Opfølgende forældresamtaler angående tvivler børn, samt eventuelle nye tvivler børn. Dette skal gøres i uge 40 eller 41.
  • Hele ældstegruppen samles i fællesrummet sammen med Lone, Ann og Søren.
  • Forældremøde på skolen angående overgangsarbejdet i januar, februar og marts.
  • Fysioterapeut/ergoterapeut kommer og screener børnene motorisk.

November

  • Tvivler børn meldes ind til skolen.

December

  • Der laves SPU og “Alle Med” og TrasMo opdateres på alle børn.

Januar

  • Overgangsarbejdet starter. Vi er på besøg i Tumleren én dag om ugen fra 9-12.30.
  • På skifte vil Aavangen, Huset i Skoven og Minitumleren planlægge et forløb på 4 uger.
  • Der laves SPU og “Alle Med” og TrasMo opdateres på alle børn.
  • Der afholdes førskole samtaler med forældrene på hvert enkelt barn.

Februar

  • Overgangsarbejdet fortsætter. Vi er på besøg i Tumleren én dag om ugen fra 9-12.30.
  • Overnatning i børnehaven
  • Vi begynder vores cirkus arbejde

Marts

  • Overgangs Arbejdet fortsætter. Vi er på besøg i Tumleren én dag om ugen fra 9-12.30.
  • Overleveringssamtaler med skolen.
  • Cirkusforestilling

April

  • Opstart i Minitumler. Lone og Søren vil skiftevis være med om formiddagen de første 2 uger.

 

Ikke tidsspecifikke aktiviteter

  • Der laves sprogvurdering af alle børn, ca. ved 5,4 års alderen.