Vuggestuen

Vuggestuen Rollingerne og Spirrevipperne

Hvem er vi?

Vuggestuen er en del af den kommunale institution Børnehuset Aavangen. Vuggestuen har eksisteret siden april 2014. Grundet stigende børnetal, bliver vi pr. 1/12-2020 til to vuggestuegrupper. Rollingerne og Spirrevipperne. Vuggestuen er normeret til 20 vuggestuebørn og holder til i de mest fantastiske omgivelser. Vi har et stort hus med masser af plads til både tumlen, leg, nærvær, hygge og fordybelse. Vi har en super skøn legeplads med rig mulighed for motorisk udfoldelse og med god plads til leg og sjov. Lige bag os er vi så heldige at have skoven, åen og vores skønne bålhytte. Vi bruger rigtig meget naturen omkring os og er som institution stolt af at have både det blå og grønne flag i toppen af flagstangen.

Åbningstider:

Rollingerne og Spirrevipperne er åben mandag til torsdag fra kl. 6.30 - 17.00 og fredag fra kl. 6.30 - 16.00. Hver dag åbner vi sammen fra kl. 6.30 - 8.30, herefter trækker vi på hver fløj. Fra kl. 15.30 samles vi igen på en fløj indtil 16.30, hvor de resterende børn bliver fulgt over i børnehaven og er der sammen med børnehavens personale.

Samarbejde og værdier:

Vi ønsker at skabe udvikling, læring og trivsel for det enkelte barn gennem en tryg og udfordrende hverdag, hvor samværet er fyldt med nærvær, omsorg og en anerkendende tilgang. Samarbejdet med forældre er baseret på en åben, ærlig og respektfuld dialog.

Børnene skal, sammen med kompetente og tydelige voksne, have mulighed for at fordybe sig i både kreative og praktiske gøremål, kulturelle udtryksformer og andre fælles oplevelser/aktiviteter, der har til formål at støtte det enkelte barns hele udvikling.

Børnene skal have medbestemmelse, medansvar og udvikle evnen til at indgå i forpligtende fællesskaber.

Vi arbejder dagligt ud fra at:

BØRN GØR DET GODT, NÅR DE KAN, OG NÅR DE IKKE KAN, ER DET VI VOKSNES ANSVAR AT HJÆLPE DEM

Pædagogik og læringsmiljø:

Vores pædagogiske arbejde tager udgangspunkt i dagtilbudspolitikken samt den sammenhængende børnepolitik, som er beskrevet af Rebild kommune.

Alt hvad vi planlægger, bliver afstemt efter børnenes udviklingstrin, evner, ressourcer, behov og tager afsæt i de 6 læreplanstemaer, som vi arbejder intenst med og altid har med i vores pædagogiske overvejelser. De 6 temaer er med til at sikre, at vi kommer omkring, arbejder med og styrker barnets hele udvikling.

I vuggestuen lægger vi stor vægt på en anerkendende tilgang til det enkelte barn, samt at børnenes hverdag skal være præget af tryghed, nærvær, omsorg, udvikling, læring og forudsigelighed.

Vi kan tilbyde trygge rammer, hvor Jeres barns trivsel er i centrum, og hvor der er kompetente og omsorgsfulde voksne, som har en bred viden omkring vuggestuebørns udvikling, sprog, læring og trivsel.

Vi arbejder meget med faglighed for at kunne give Jer og Jeres børn de bedste betingelser. Vi er meget bevidste om, at tiden 0-3 år i et barns liv er ubeskrivelig betydningsfuld. Det er i disse år, grundstenene bliver lagt, og der hvor hjernen er i størst aktivitet, barnet er i rivende udvikling, og hvor det dagligt sker store forandringer. Barnet lærer at rulle, krybe, kravle, tale og gå - det er helt fantastisk så stor en udvikling, der finder sted. Dette stiller store krav til os som voksne i vuggestuen i forhold til at skabe de bedste betingelser for udvikling, trivsel, og det at være gode rollemodeller. Vi er meget bevidste om, at vuggestuen skal være et sted, hvor omsorg og læring går hånd i hånd. Det hele skal selvfølgelig foregå på barnets niveau, med dets perspektiv for øje og med udgangspunkt i den gode relation.

Kontakt os:

Har I spørgsmål så kontakt os. I finder alle relevante oplysninger her på siden, og står altid til rådighed med oplysninger omkring vores tilbud.