FI - Fælles Indsats

Fælles indsats

I Fælles Indsats løser vi i fællesskab problemerne, før de vokser sig store.

Kontakt dit barns daginstitution, dagpleje eller skole hvis I ønsker et Fælles Indsats møde.

Fælles Indsats (FI) er et gratis tilbud i Rebild Kommune til børn og familier, der har det svært. Det kan være, I står i en vanskelig situation for eksempel i forbindelse med skilsmisse eller sygdom. Eller jeres barn synes, det er svært at gå i dagpleje, daginstitution eller skole. Det kan være, der er problemer om søvn eller kost. Eller er der noget helt andet, I tumler med i forhold til jeres barn.

Kan I nikke genkendende til noget af ovenstående, så tilbyder vi et forløb, der kan hjælpe jer videre. Det hele begynder med en snak med Fælles Indsats-teamet. Det er et team, der består af en psykolog, en sundhedsplejerske og en socialrådgiver. I deltager naturligvis også i mødet, ligesom de mennesker, der er tættest på barnet i dets hverdag – det kan være barnets pædagog eller dagplejer. Vi sætter os sammen, og ser på udfordringerne for jeres barn og jeres familie. Så lægger vi sammen en plan for, hvad vi gør, og hvem der gør hvad og hvornår. På den måde kommer vi hurtigt fra ord til handling og får vendt situationen.

Signs of Safety

Møderne i Fælles Indsats afholdes efter Signs of Safety metoden. Det er en samtalestruktur, som understøtter, at vi på mødet taler om det der fungerer, og det der bekymrer, samt laver en plan for, hvordan barnet kommer tilbage i trivsel. På Fælles Indsats mødet taler vi om helt konkret adfærd og handlinger i hverdagen, så f.eks. det der i forvejen fungerer, kan inspirere til planen for, hvad der skal ske. Mødelederen sikrer, at alle mødets deltagere kommer i spil, og skriver på tavlen undervejs. Når et Fælles Indsats møde afsluttes, har I som forældre mulighed for at få tavlen med hjem, eller kan tage et billede af tavlen, for efterfølgende at kunne gense, hvad der blev talt om og aftalt til mødet.